Valsalva-Manöver bei der Evaluation der diastolischen Funktion

Bei einer E/A-Ratio  zwischen 0,8 und 2,0 spricht die Abnahme der Ratio um über 50% (also z.B.  von 1,5 auf 0,7) unter Valsalva für das Vorliegen eines erhöhten LV-Füllungsdrucks.

Bei einer E/A-Ratio über 2 kann duch das Valsalva-Manöver eine Aussage zur Reversibilität des restriiktiven Füllungsmusters getroffen werden. Diese liegt vor, wenn sich die E/A-Ratio auf einen Wert unter 2,0 senken lässt.

Während der Procedur sollte eine PW-Doppler Aufzeichung über mind. 10 sec erfolgen.

The Valsalva maneuver can help distinguish normal LV filling from pseudonormal filling (and whether restrictive LV filling is reversible or not) because a decrease in E/A Ratio of $50%, not caused by E and A velocities fusion, is highly specific for increased LV filling pressures and supports the presence of diastolic dysfunction (Figures 5 and 6). The procedure should
be standardized by continuously recording mitral inflow using pulsed-wave Doppler for 10 sec during the straining phase of the maneuver.1,14


Nagueh S, Smiseth O, Appleton C, Byrd B, Dokainish H, Edvardsen T, Flachskampf F, Gillebert T, Klein A, Lancellotti P, Marino P, Oh J, Popescu B and Waggoner A (2016) Recommendations for the Evaluation of Left Ventricular Diastolic Function by Echocardiography: An Update from the American Society of Echocardiography and the European Association of Cardiovascular Imaging. Journal of the American Society of Echocardiography : official publication of the American Society of Echocardiography 4: 277–314.

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